Konsonantvenner

0,00

Konsonanter, der lyder ens, kan drille når eleverne skal stave. Her er en oversigt over de mest almindelige konsonantforvekslinger, der kan hjælpe eleverne til at være opmærksomme på denne staveproblematik.

Konsonanter, der lyder ens, kan drille når eleverne skal stave.

Jeg har lavet en oversigt over de mest almindelige konsonantforvekslinger, der kan hjælpe eleverne til at være opmærksomme på denne staveproblematik. Jeg lavede den til et stavekursus, hvor vi bl.a. havde konsonanternes betingede udtaler som et fokuspunkt. 

Oversigten viser, at nogle konsonanter er gode venner - de giver hånd - og det kan være svært at kende forskel på dem.

På mit kursus tog vi afsæt i eksemplerne i oversigten og henviste til dem, når vi mødte ord, der havde en lignende struktur. Vi fokuserede primært på placering, fx hvad der sker med p, t og k efter s i forlyd. Vi kom ikke ind på tryk og stød, da det vil blive for teknisk.

Med tiden blev mine elever mere opmærksomme på konsonantforvekslingerne og fik flere gode samtaler indbyrdes, hvor de begyndte at forholde sig undrende og aktivt, hvis de blev i tvivl om konsonantlyden.

 

Efterhånden, som eleverne får erfaringer med de hyppige konsonantforvekslinger, er målet, at de i højere grad vil genkende dem umiddelbart og desuden gøre brug af denne viden, når de selv skal skrive.

 

Som underviser kan man vælge at fokusere særligt på denne problematik, fx gennem spil og lege som memory og bingo og lave diktater og skriveøvelser. Man kan lade eleverne gå på ordjagt og lave en ordbank med ord, der indeholder et aftalt fokus. Bagefter kan man lade eleverne skrive tekster, der indeholder ordene og få erfaringer med dem både i læsning og skrivning.

 

Oversigten tager afsæt i en rigsdansk udtale - udtaleforskelle som følge af dialekter er ikke medtaget, selvom de naturligvis kan gøre sig gældende i en diskussion af konsonantforvekslinger.